2015. március 5., csütörtök

Milyen nehéz egy Kinizsi Százas jelvény, és mennyi az összes eddig átadott K-100 jelvény tömege?

Az köztudomású, hogy a Kinizsi Százas nehéz, no de milyen nehéz maga a jelvény? - merült fel bennem a kézenfekvő kérdés. Elhatároztam hát, hogy megmérem, így a könyvemben szerepelhet majd az az érdekesség is, hogy az eddigi 8831 teljesítőnek kiosztott 19047 jelvénynek mennyi a tömege, úgy összesen. Könnyedén el tudná cipelni egy gonosz tolvaj ember mondjuk egy nagy zsákban, vagy esetleg meg sem bírná emelni?

Igen ám, de az aprócska jelvény tömegének pontos méréséhez grammokat és tized grammokat is mérő mérleg kellene. Unokatesóm ugyan mondta, hogy ő a munkahelyén akár négy tizedesjegy pontossággal is meg tudja mérni, de hát hogy bízzak rá egy Kinizsi Százas jelvényt, amikor a Rockenbauer 130 jelvényemet is megette egyszer a kutyájuk? Ekkora kockázatot még a könyvemért sem vállalhattam.

Építettem hát egy mérleget: egy ceruzára merőlegesen helyeztem egy vonalzót, a mérleg két serpenyője pedig egy-egy Lego Duplo kocka lett. Az egyik oldalra pakoltam a nyolc Kinizsi Százas jelvényemből hatot (ennyi fért bele), a másik oldalra meg olyan tárgyakat, amik voltak itthon, és amiknek pontosan lehet tudni a tömegét, vagy legalábbis rá lehet keresni: pénzérméket. Némi kísérletezéssel, rakosgatással arra jutottam, hogy a hat Kinizsi Százas jelvény tömege megfelel 1 db 200 Ft-os (9 gramm), 3 db 10 Ft-os (3 x 6,1 gramm) és 3 db 5 Ft-os (3 x 4,2 gramm) tömegének, illetve ez még nem hozta teljesen egyensúlyba a mérleget, mely ekkor még a jelvények irányába billent, ha viszont az egyik 5 Ft-ost 10 Ft-osra cseréltem, úgy már átbillent az érmék felé, így e két mérés átlagát vettem.

A hat jelvény tömege így 40,7 gramm lett, azaz egy jelvény körülbelül 6,8 grammos. Vagyis az eddig kiosztott K-100 jelvények tömege csaknem 130 kilogramm.

(A több jelvényre a mérés nagyobb pontossága miatt volt szükség, a vonalzó pedig azért volt praktikus a mérleg karjaként, mert annak egyértelműen megállapítható a közepe.

Közben egy túratársam, Unicum - akivel a tavalyi Iszinik 100-on mentem együtt jó darabon, és akinek a 20 órán belüli teljesítésem köszönhetem - elment egy ékszerészhez hogy megmérje még pontosabban egy ékszermérleggel, és 6,6 grammosnak találta, míg Gurtnis 6,9 grammos jelvényt is talált (ez lehet a gyanta bevonatú), tehát a házilag tákolt MacGyver mérlegem meglepően pontosnak bizonyult.)

Kapcsolódó bejegyzések:
A Kinizsi Százas jelvény heraldikája
A Kinizsi Százas jelvények és a 80-20 szabály
Kinizsi Százas jelvény Lego kockákból

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése