2014. szeptember 2., kedd

Kinizsi sakk

Ugyan nem vagyok egy sakknagymester, sőt, nem is játszom különösebben jól (sőt, valójában pocsékul), de bátorkodtam kitalálni egy sakkvariánst. Bízom benne, hogy játszható és érdekes. Nos, ezennel bemutatom a kedves olvasónak a - tádámm!- Kinizsi sakkot.

A játékban Kinizsi Pál a török sereggel küzd meg. Ebben lova, kardja és pajzsa segíti, valamint a töröknél valamivel kisebb, ám meglehetősen elszánt gyalogos hadserege. Ráadásul bátran csapata élére áll, míg a török sereg hagyományosan helyezkedik el a táblán.

A Kinizsi sakkot (mely normál sakktáblán, a normál készlettel játszható) az eltérő és aszimmetrikus kezdőállás mellett néhány speciális szabály teszi különlegessé. Az összes szabály közül a legegyedibb, ez lehet hogy nekem jutott eszembe először (persze ez nem biztos): a világos király, azaz a Kinizsi Pál figura együtt tud mozogni a "felszereléseivel", azaz a lovával, pajzsával és kardjával, és ez egy lépésnek felel meg.

Nos, akkor a szabályok, részletesen:

A török sereg a sakkban a megszokott módon lép. Ezzel szemben Kinizsi Pál és hadserege a képen látható elrendezésben és létszámban. A világos huszár Kinizsi Pál lova, a világos bástya Kinizsi Pál pajzsa, a futó pedig a kardja.

Kinizsi Pál öt gyalogos harcosa úgy lép, mint egy hagyományos gyalog. A lova huszárként (lólépésben), a pajzsa bástyaként, a kardja pedig futóként tud lépni, mintha a sima sakkról lenne szó. Ja igen, Kinizsi Pál pedig vezérként léphet.

Nade. Tud Kinizsi Pál olyat is, hogy - ahogy a bevezetőben írtam - együtt lép a lóval, pajzzsal és karddal. Ilyenkor bármennyit léphet vízszintesen és függőlegesen, vagy akár átlósan is, a vezérhez hasonlóan. A lényeg, hogy ilyenkor vele együtt mozognak a másik három figura (a gyalogok nem). Addig léphet, amíg a szabad mezők engedik, illetve amíg olyan mezőt nem foglal el egy vagy több figura, amin török figura található (erről majd írok részletesen, meg illusztráló képeket is készítek), és akkor azt leütik.

Fontos, hogy csak akkor mozoghat ily módon együtt ez a négy figura, ha bárhol a pályán az alapelrendezésükben állnak (azaz egy mezővel Kinizsi előtt a lova, tőle balra a pajzsa, jobbra pedig a kardja). Tehát ha valamelyik figura elmozdult, csak akkor léphetnek újra együtt, ha visszakerülnek ebbe az elrendezésbe.

(Mindennek folyománya, hogy a kard (futó) az együttes mozgással világos és sötét mezőre egyaránt kerülhet.)

Ha a ló, pajzs és kard közül egy vagy több már nincs játékban (mert a törökök leütötték), akkor az(oka)t nem kell figyelembe venni, és Kinizsi és megmaradt felszerelése továbbra is mozoghat együtt vezér módra.

Ha Kinizsi Pál mindhárom felszerelését elveszti, akkor onnantól kezdve huszárként is mozoghat.

A játék célja az eredeti sakkhoz hasonlóan a mattadás, de a játékot az is megnyeri, aki előbb juttatja el egy gyalogját az ellenfél alapsorába (azaz a tábla "másik oldalára").

Jó játékot!

(A Kinizsi sakk ötletét a Maharadzsa és a szipojok valamint az Arimaa sakkvariánsok adták.)

Kapcsolódó bejegyzések:
Kinizsi Pál élete
Lego Kinizsi Pál
K100 társasjáték ajándékba és nyereményként
Mi az, amit Jancsi és Juliska is magával visz a Kinizsi Százasra?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése